دوشنبه، فروردین ۰۶، ۱۳۸۶

تبریک سال نو واطس تهران

ضمن تبریک سال نو و آرزوی داشتن سالی سرشار از خوشحالی و موفقیت برای تمامی دوستان از دیدن این سایت-- جهان ايراني خوشحال شدم. مخصوصا که نام چهره های سرشناسی چون برنارد هورکاد و محسن حبیبی نیز درآن به چشم می خورند.
همچنین تهیه اطس کلانشهر تهران- که همواره یک ضرورت محسوب می شد- برای محققانی که از طی هفت خان گرفتن اطلاعات از ادارات ریز و درشت درستوه بودند و امکان داشت با توجیهاتی نظیر به خطر افتادن امنیت ملی ! نیزروبرو شوند را به دست
اندرکاران این پروژه تبریک می گویم

شنبه، اسفند ۲۶، ۱۳۸۵

...تخت جمشید و

اینجا تخت جمشید است , مجموعه ای که شیراز و اصولا ایران باید به داشتن ان افتخار کند. اما اگر کسی در مورد محوطه سازی یا اصطلاحا طراحی منظر مجاور آن در این عکس(روی تصویر کلیک کنید) اطلاعاتی دارد خواهشمند است ما را بی نصیب نگذارید باشد که به قول سنت اگزو پری از نگرانی به در آییم



حالا ببینیم بررقیب تاریخی این مجموعه یعنی آکروپولیس چه گذشته است
(OANMA)سازمان
که یک نهاد خصوصی در خدمت خواسته های عمومی است مسئولیت برگزاری مسابقه ای را برای طراحی موزه جدید آکروپولیس در نزدیکی این سایت تاریخی به عهده گرفت.یونانی ها با برگزاری این مسابقه جهانی هم قصد جلب توجه جهانیان به این مجموعه تاریخی را داشتند و هم تلاش می کردند تا بسیاری از آثار و مجسمه های باستانی یونان از جمله کتیبه های معبد پارتنون
را از موزه بریتانیا در لندن بازپس بگیرند تا بتوانند آنها را طی المپیک 2004آتن به نمایش بگذاردند. مجسمه هایی با قدمت 2500 سال که بیانگر مذهب و افسانه های یونان است از سال 1816 در موزه بریتانیا محافظت می شود
در مسابقه طراحی این رقیب پرسپولیس اسامی معماران معروفی نظیر برنارد چومی, لیبسکیند , ایسوزاکی به چشم می خورند که گویا طرح چومی به عنوان طرح برنده برگزیده می شود.

تعجبی هم ندارد که هر جا بپرسی الکساندر کبیر همه تکان سر تایید می کنند که یعنی بله می شناسیمش اما همین که می پرسی کورش کبیررا چطور با نگاهی عاقل اندر سفیه اظهار تعجب می کنند. باز هم تعجبی ندارد که فیلمهای نظیر 300ساخته شوند







هر چند گویا بعد ها دادگاه عالی یونان علیه طرح دولت برای ساخت این موزه جدید در آکروپولیس آتن رای می دهد چرا که گویا ساخت طرح موزه جدید یونان بر روی شیب معبد پارتنون ( سایت در نظر گرفته شده برای احداث موزه ) را باعث آسیب رساندن به میراث کهن یونان می داند

























البته مسائلی نظیر این چندان هم تعجب برانگیز نباید باشد چرا که در طراحی هر سایت تاریخی همواره دو دیدگاه محافظه کارانه و آوانگارد روبروی هم قرار می گیرند. اولی باعث خشکیدن ریشه خلاقیت و نو آوری و دومی نیز اگر صرفا بخواهد متفاوت بودن و نو بودن را هدف قرار دهد به تخریب معنوی سایت می انجامد.اما بدترین حالت وقتی است که طرح به حالتی برزخی دچار شود یعنی نه حرف جدیدی داشته باشد و نه با سایت تاریخی ارتباطی برقرار کند.

نمی دانم که آیا برای حفظ و مرمت این مجموعه گرانبها یعنی تخت جمشید آیا نهاد مستقلی بوجود آمده یا هنوز زیر نظر میراث فرهنگی است یا سازمان گردشگری یا هر جای دیگری ولی اگر اولیای امور قصد تخریب این مجموعه را ندارند تا هر چه زودتر خیال ما و همه کسانی که به جلال و شکوه این سرزمین رشک می برند را راحت کنند , خواهش می کنم که حداقل در مورد بناهایی این چنینی کمی با ظرافت و تامل بیشتری عمل کنند و اگر هم وسعشان نمی رسد مسابقه جهانی برگزار کنند یک مسابقه داخلی بین همین معماران و دانشجویان با استعداد و جوان مملکت خودمان برگزار کنند. اگر حوصله این را هم ندارند من خودم شخصا حاضرم تا طراحی مجموعه ها و فضا سازی های اطراف این مجموعه یا به اصطلاح


Landscaping
آنرا بدون هیچ چشم داشت مالی بر عهده بگیرم

امیدوارم در کنار برگزاری مراسمی نظیر اولین المپیاد طراحی شهری که افتتاحیه اش هم در تخت جمشید خواهد بود فکری به حال این خود این مجموعه و مهم تر از همه معرفی و انعکاس جهانی آنها نیز در مقیاسی آبرومندا نه در نظر گرفته شود.

Ref:

دوشنبه، اسفند ۲۱، ۱۳۸۵

در مورد فیلم ۳۰۰

این را مستقیما از وبلاگ دوستم امیر نقل می کنم هر چند سعی می کنم مطالب غیر معماری وغیرشهری ننویسم اما این به نظرم مهم آمد. قبل یا بعد از آن این شعر اخوان را هم بخوانید :
ارتش خشايار شاه،سپاه شياطين نبود
حضرات یانکی فیلمی ساخته اند در هالیوودشان که در آن ماجرای لشکر کشی خشایار شاه به یونان روایت می شود.مطابق تاریخ پس از حمله یونانیان به شهر سارد-مرکز ایالت ایرانی لیدیه-و آتش زدن شهر،خشایار شاه برای تادیب متجاوزین یونانی به آتن لشکر میکشد.سپاه ایران در منطقه ای به نام ترموپیل با سیصد سرباز اسپارتی روبرو میشود و این نیروی قلیل به فرماندهی سرداری به نام لئونیداس،سه روز جلوی ارتش ایران را میگیرند و سر انجام با کشته شدن همه آنها سپاه ایران وارد آتن شده،شهر را به تصرف خود در می آورد!
اما در روایت هالیوودی:بنا به نقل قول دوستان آمریکا نشین که فیلم را دیده اند:ایرانیها قومی وحشی و با سیمایی مشابه اورکها در فیلم ارباب حلقه ها توصیف شده اند.چنان بار توهین فیلم بالا بوده که صدای همه ایرانی ها در آمریکا در آمده.
دوستان اعتراضیه ای را خطاب به کمپانی وارنر تهیه کرده اند که امضایش موجب مزید امتنان است.از آن مهمتر بمب گوگلی تهیه شده که مشارکت همه شما را برای فعال شدنش میطلبد:به The movie 300 لینک بدهید با آدرس300themovie.info
دوستان لطفن به لینک دادن اکتفا نکنید:شرح ماجرا را در وبلاگتان بنویسید تا تعداد لینکها بالاتر رود.شرط موفقیت این بمب گوگلی در تعداد بالای لینکهاست.شرح مفصل تر ماجرا را میتوانید در وبلاگ یک پزشک ببینید

کاوه ای پیدا نخواهد شد امید! کاشکی اسکندری پیدا شود


موضوع :بیانبه خروج داوطلبان از جبهه سبز ایران
متن:بیانبه خروج داوطلبان از جبهه سبز ایران
لطفا فایل های پیوستی را باز کنید و یا به وب لاگ زیر را مراجعه کنید
شماره تماس هاي : 87-88741586 - 88754266
دور نگار : 88738142
نشاني دفتر : تهران – بزرگراه رسالت – مسير غرب به شرق بعد از سه راه مصلا نرسيده به پل سيد خندان ، بوستان آزادگان

چهارشنبه، اسفند ۱۶، ۱۳۸۵

city image-تهران , شهر اخلاق


چند موضوع هست که مدتی است ذهنم را مشغول کرده و منتظر یک فرصت مناسبم تا راجع به آنها بنویسم ولی فعلا هر چند چندان روی ساختار این نوشته فکر نکرده ام سعی می کنم آشفته آنها را مطرح کنم.

یکی مسئله شهر و نمایندگی سمبولیک آن در دنیای کنونی و به اصطلاح global world است. در دنیای امروز سوای سرمایه اقتصادی , سرمایه سمبولیک نیز مطرح است که به طرق مختلف خود را تولید و بازتولید می کند. چه بخواهیم بدبینانه پشت پرده چنین سرمایه های سمبولیک صاحبان پول و قدرت را قرار دهیم که از طریق رسانه ها , مد و فرهنگ و.. به تولید محصولات مختلف , مدها و رفتارهای قابل قبول شهری می پردازند و غیر مستقیم به حاشیه رفتن گروههای هایی مثل اقلیت ها , فقرا , غیر-سفید ها کمک می کنند یا نخواهیم واقعیت این است که شهرهای کنونی و بویژه آنچه شهرهای جهانی نامیده می شوند زمینه ای هستند که نمایندگی سمبولیک و ایجاد تصویر شهری به قوت در آنها کار می کند.

حال سوال این است که در این دهکده جهانی جایگاه شهرهایی نظیر تهران , اصفهان , مشهد , تبریز و.. کجاست و چه تدبیری برای ایجاد تصویر شهری برای آنها اندیشیده شده است.

لازم به ذکر است که بصورت خیلی کلی در ادبیات شهرهای معاصر به دو نوع شهر (شهرهای اروپایی و شهرهای آمریکای شمالی ) اشاره می شود که با هم متفاوتند. اروپا اگر چه این امر ممکن است حسادت ما را بر انگیزد خود را سرد مدار فرهنگ و تاریخ می داند و چون اکثر شهرهای اروپایی دارای یک هسته تاریخی هستند که با تدابیری نظیر احیاء بناهای قدیمی و ایجاد محورهای پیاده و .. در ایجاد تصور شهری و جذب توریست نقش مهمی را بازی می کنند. در کنار این هسته ها بعد از انقلاب صنعتی توسعه محلات مسکونی برای اسکان جمعیت رو به رشد شهرها نیزدر این شهرها دیده می شود.

شهرهای آمریکا از این جهت متفاوتند چون معمولا فاقد چنین هسته تاریخی هستند و آنچه مرکز شهر یا CBD (CENTRAL BUSINESS DISTRICT) نامیده می شود محدوده است شامل انواع برج های اداری , بانکها , شرکتهای بزرگ تجاری , موزه ها و ساختمانهای دولتی نهایتا با قدمت 200-300 سال و تا چند دهه قبل تصویر مرکز شهر در چشم ساکنین سفید که اکثرا ترجیح می دهند در حومه ها زندگی کنند (Suburb ) منفی بود و محلی بود که خصوصا بعد از روشنایی امن نبود و انواع بزهکاری ها و جنایات توسط گنگها و سیاهپوستان در آن اتفاق می افتاد.

از این نظر شهر تهران بیشتر به شهرهای اروپایی نزدیک است تا شهر آمریکایی (همچنین کانادا , استرالیا , آفریقای جنوبی ) چون دارای یک هسته تاریخی است. تنها تفاوت این است که در شهر اروپایی وقتی از مرکز شهر صحبت می شود ساختمانهای زیبای قدیمی , لباسهای رنگارنگ توریستها , بوی قهوه , کارناوال و کلا فعالیتهای فرهنگی مختلف به ذهن می آید ولی در مورد تهران نمای دود و دم گرفته ساختمانهای دوره پهلوی اول و قاجار , ترافیک سر سام آور و موتور سیکلت , بوی لاستیک سوخته و یا سر و صدای دعوای دو راننده تاکسی.

جایی شهرداری در صدد ارائه برنامه ای بود که دقیقا یادم نیست چه بود ولی عنوان آن این بود " تهران , شهر اخلاق ".
کاری به تطابق این دو مفهوم و اینکه این دو چطور در ذهن طراح این برنامه توانسته اند کنار هم جمع شوند ندارم ولی ایجاد تصویر شهری چیزی است که باید ایجاد شود نه اینکه به ان تحمیل گردد.
http://www.aftab.ir/news/2007/jan/04/c4c1167914137_social_urban_tehran.php

راجع به موضوعات بعدی هم به زودی صحبت می کنم یعنی " پدیدار شناسی" و " فرهنگ و شهر" در دهکده جهانی