tag:blogger.com,1999:blog-27255560.post1382496795984710175..comments2023-08-17T18:11:51.203+10:00Comments on ایرانشهر: باغ خیال- مقبره فردوسی در توس-ضیافت پنجم معماری- Ferdosi Mausoleum in ToosMorteza Mirgholamihttp://www.blogger.com/profile/18135671231676142922noreply@blogger.comBlogger10125tag:blogger.com,1999:blog-27255560.post-90054029725644985322009-02-25T17:15:00.000+11:002009-02-25T17:15:00.000+11:00سلاممن بارها مقبره فردوسی را زیارت کرده ام اما نو...سلام<BR/>من بارها مقبره فردوسی را زیارت کرده ام اما نوشته های شما دیدگاه جدیدی برام آشکار کرد خواستم تشکر کنم موفق باشیدAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27255560.post-2394002030426080502008-04-25T12:29:00.000+10:002008-04-25T12:29:00.000+10:00با سلام...تا جایی که من اطلاع دارم...روز معمار ......با سلام...<BR/>تا جایی که من اطلاع دارم...روز معمار ....روز فوت قوام الدین شیرازی شد...گمانم 24بهمن ماه...!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27255560.post-74665843755613907262008-04-24T12:45:00.000+10:002008-04-24T12:45:00.000+10:00سلام...روز و هفته ی معمار رو تبریک میگم...با ارزوی...سلام...روز و هفته ی معمار رو تبریک میگم...با ارزوی موفقیتAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27255560.post-80316014370364009032008-04-19T13:26:00.000+10:002008-04-19T13:26:00.000+10:00با سلام..."شهر توس و مقبره فردوسي براي من همواره چ...با سلام...<BR/><BR/>"شهر توس و مقبره فردوسي براي من همواره چيزي فراتر از يك شهر و بنا بوده ا ند. چيزي كه بنای مقبره حکیم توس را براي من خاص مي كند نه معماري بنا , موقعيت اش , پس زمينه ذهني , خاطرات كودكي , يا ديدگاهي كه خواندن شاهكار فردوسی به من مي دهد بلكه كل اين عوامل با هم اند كه همچون زنجیره ای لذت هر بار دیدن اين مجموعه را برايم دو چندان می کنند . تجربه اي كه بيشتر به يك سفر آيينی مي ماند."<BR/><BR/>"براي من مهم نيست كه طراح اين ساختمان آندره گدار بوده یا لرزاده. هوشنگ سيحون آنرا بازسازي كرده يا نكرده. شبيه مقبره كوروش كبير هست يا نيست. ستونهاي روي نماي بيروني از تخت جمشيد اقتباس شده یا نه. آنچه براي من اين بنا را ويژه مي كند شايد تجربه اي باشد كه از كودكي هر بار كه با برادرها و خواهرهايم به ديدنش مي رفتيم در ذهنم نقش بسته. تجربه طواف دور بنا براي كشف تمام كنجها و دهليزهايش"<BR/><BR/>به نظر میرسد...هر فضایی که با تجربیات انسان در ارتباط است برای شخص مفهوم مکان می یابد ...و فضاهای به یاد ماندنی فضاهایی هستند که ما با آنها پیوند عاطفی داریم ...فضا سازی فضاها و ایجاد خاطره...(چه قابی برای تماشای غروب ...چه فضایی برای کنجکاوی های کودکانه و چه...) شاید شرط ماندگاری فضای معماری هستند...من فکر میکنم هیچ فضای معماری نمیتواند بدون حس خاطره انگیزی باشد... در غیر اینصورت فضای معماری نیست...<BR/>موفق باشید.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27255560.post-60916135713777938322008-04-18T12:15:00.000+10:002008-04-18T12:15:00.000+10:00به باغ اندرون دخمه ای ساختند سرش را به ابر اندر اف...به باغ اندرون دخمه ای ساختند <BR/>سرش را به ابر اندر افراختند<BR/> این توصیف فردوسی از مقبره ایست که بعد از مرگ رستم به دست شغاد برایش می سازند.کمی شبیه همین باغ نیست؟Morteza Mirgholamihttps://www.blogger.com/profile/18135671231676142922noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27255560.post-49088921581278455862008-04-17T19:22:00.000+10:002008-04-17T19:22:00.000+10:00خیلی لذت بردم از نوشته ات. بنای مقبره این مصرع را ...خیلی لذت بردم از نوشته ات. بنای مقبره این مصرع را به خاطرم می آورد:<BR/>پی افکندم از نظم،کاخی بلندSaeed Ebrahimabadihttps://www.blogger.com/profile/02082086704452037061noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27255560.post-39538897490346340932008-04-17T11:39:00.000+10:002008-04-17T11:39:00.000+10:00البته ممکن است این تصویر جداره داخلی همان مکعب طاه...البته ممکن است این تصویر جداره داخلی همان مکعب طاهر زاده باشد قبل از تکمیل نهایی که بعدها مجددا عوض شده.Morteza Mirgholamihttps://www.blogger.com/profile/18135671231676142922noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27255560.post-70498776198054886532008-04-17T10:25:00.000+10:002008-04-17T10:25:00.000+10:00نصیر جانسلام. داستان طراحی این مقبره خود حکایتی اس...نصیر جان<BR/>سلام. داستان طراحی این مقبره خود حکایتی است. به نقل از این وبلاگ<BR/>http://www.jmmj84.blogfa.com/post-104.aspx<BR/><BR/>«در پاییز سال ۱۳۰۱ هجری شمسی جمعی از رجال و دانشمندان درجه اول كشور گردهم آمدند تا... جمعیتی به نام انجمن آثار ملی تاسیس كنند.<BR/>به مناسبت نزدیك شدن هزارمین سال ولادت فردوسی، به منظور بزرگداشت این شاعر گرانقدر آرامگاه این شاعر از اهمیت بسزایی برخوردار شد و ساخت آن در دستور كار انجمن قرار گرفت.»<BR/>مولفین كتاب، آنگاه حكایت طرح های ارائه شده و رد شده برای ساخت آرامگاه فردوسی را به تفصیل و همراه با تصاویر كافی، نقل می كنند. آن گونه كه در این كتاب آمده «ابتدا پروفسور هرتسفلد آلمانی كه در كشفیات باستان شناسی در ایران فعالیت داشت، اولین طرح آرامگاه را ترسیم كرد.» ظاهراً طرح هرتسفلد مورد توجه انجمن آثار ملی واقع نمی شود و این كار به طاهرزاده بهزاد واگذار می شود. طرح او هم به دلایلی مورد توجه قرار نمی گیرد و در نهایت امر برای طراحی این آرامگاه، مسابقه ای برگزار می شود كه «در این مسابقه هرتسفلد، گدار، ماركوف و طاهرزاده هر كدام طرحی ارائه كردند و در نهایت نقشه دوم طاهرزاده بهزاد مسابقه را برد و قرار شد نقشه های تفصیلی را ترسیم كند.»<BR/>در حین فراهم كردن مقدمات اجرای طرح طاهرزاده بهزاد، در مجله آزادی مقالاتی علیه جریان مقبره فردوسی چاپ می شود و با افزایش نارضایتی ها، طرح دوم طاهرزاده بهزاد كه مرحله پی سازی آن به اتمام رسیده بود، متوقف می شود.<BR/>پس از آن مجدداً آندره گدار طرحی را برای آرامگاه تهیه می كند و می فرستد و به خاطر شكل هرمی آن كه یك فرم مصری است در میان مردم نارضایتی هایی شكل می گیرد و انجمن آثار ملی نیز برخلاف نظر وزیر دربار با آن طرح مخالفت می كند. در نهایت مجدداً طاهرزاده بهزاد طرح سومی را ارائه می كند كه با كمی تغییر توسط لرزاده اجرا می شود. نكته قابل توجهی كه در اینجا قابل ذكر است، در بعضی منابع از جمله فصلنامه های هنرهای زیبا شماره ششم (ویژه نامه استاد حسین لرزاده، معمار سنتی) لرزاده به عنوان طراح اصلی آرامگاه فردوسی معرفی شده است، اما در كتاب «معماری كریم طاهرزاده بهزاد» این نظر همراه با اسناد و مدارك رد شده است، بی اینكه به منابع متناقض اشاره ای شده باشد<BR/><BR/>به نقل از کتاب <BR/>معماری كریم طاهرزاده بهزاد<BR/>نویسنده: بیژن شافعی، سهراب سروشیانی و ویكتور دانیل<BR/>انتشارات دید<BR/>چاپ اول- ۱۳۸۴Morteza Mirgholamihttps://www.blogger.com/profile/18135671231676142922noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27255560.post-34517717722362654052008-04-17T06:26:00.000+10:002008-04-17T06:26:00.000+10:00مرتضی جان سلام،ممنون که آمدی. متأسفانه من تا این ل...مرتضی جان سلام،<BR/>ممنون که آمدی. متأسفانه من تا این لحظه فرصت بازدید از مقبرهی فردوسی را نداشتهام. از توصیف دلنشینات، یاد شیراز و آرامگاههای حافظ و سعدی میافتم. جایی طبق نظرت، نه فقط معماری بلکه مجموعهای از عوامل مادی و غیرمادی در کنار هم به افراد حسی خوشایند میبخشند. شاید راز تأثیرگذاری بناهای آرامگاهی رهایی آنها از اسارت عملکرد و ارتباط بدون واسطهشان با مخاطب باشد. <BR/>در یکی از آخرین عکسهایت هم (عکس پنجم از آخر) تصویری از یک بنای هرمیشکل با آبنمایی در مقابلش ارائه کردی، ولی از روی توضیحاتت متوجه موقعیت مکانی این حجم نشدم. اینجا محور مقابل مقبرهی اصلی است؟<BR/>درود بر فردوسی، اخوان، ابوالحسن و فریدون صدیقی و تمامی بزرگانی که کودکیشان را در باغ خیال فردوسی جا گذاشتهاند.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27255560.post-30470954642040322312008-04-16T19:05:00.000+10:002008-04-16T19:05:00.000+10:00تابحال اینطوری نگاه نکرده بودم. محیط پر رمزورازی ر...تابحال اینطوری نگاه نکرده بودم. محیط پر رمزورازی رو توصیف کردیHanifhttps://www.blogger.com/profile/16883118981252191545noreply@blogger.com