یکشنبه، تیر ۲۳، ۱۳۸۷

معماری موسیقی مكان است و موسیقی معماری زمان or is it?

سالها پیش در دانشگاه علم و صنعت حسام الدین سراج سخنرانی را در باب ارتباط معماری و موسیقی ارائه داد و تا جایی که خاطرم هست به رمزگشایی موسیقیایی از برخی بنا ها از جمله پل خواجو و میدان نقش جهان پرداخت. اینکه تا چه حد این ارتباطات قابل دفاع اند یا عینی ذهنی اند بحث دیگری است اما به هر حال ارتباط بین این دو هنر غیر قابل انکار است. این البته نباید معادل با کلی گویی هایی چون "معماری موسیقی مجسم" و یا بحثهای تکراری چون تناسبات و ربتم و توالی و ...قلمداد شود چرا که هر یک از این هنرها- موسیقی و معماری-ممکن است نمودهای مختلفی بسته به سبک و تلفیق و .. یا رنگ و بوی بومی و .. به خود بگیرند. از موسیقی باخ و بتهون گرفته تا موسیقی پست مدرن فیلیپ گلاس , از موسیقی اجتماعی رپ گرفته تا نواهای اودیسه ای ژان میشل ژار و ونجلیس.

حال اگر قرار باشد موسیقی بتهون و باخ نماینده کاخهای ورسای و کاتدرالهای میلان باشند و تقارن گام ماهور معادلی برای تقارن پل خواجو آنگاه تکلیف آلبوم اکسیژن میشل ژار , موسیقی تلفیقی محسن نامجو , موسیقی رپ فیفتی سنت یا هیپ هاپ خواننده فلسطینی آیرون شیخ , آلبوم دوال پینک فلوید ,خواننده فقید جیمز براون و کارهای گروه پرستز یا گوریلاز چه می شود؟

این بحث ارتباط فرمی موسیقی و معماری ( یا بهتر است بگوییم حال و هوا) خیلی هم بی ربط نیست. پیرمرد خوش قلبی در دانشکده اینجا هست به اسم Jeff Turnbull که حوزه مورد علاقه اش تاریخ معماری و بخصوص بررسی کارهای Walter Griffin است. جالب اینکه تنها موسیقی هم که هر بار که از کنار دفتر کارش رد می شوی می شنوی موسیقی کلاسیک باخ و بتهوون و ویوالدی است! فکر می کنید موسیقی مورد علاقه آیزنمن چه باشد.



۴ نظر:

Saeed Ebrahimabadi گفت...

فکرکنم بیشتر کلی گویی می شه در باره ارتباط این دو. برای من سینما از نظر تجربه فضایی که ایجاد می کنه بیشتر به معماری نزدیکه. یا شاید کشف اشتراک بین شون راحت تره.
اینو ببین: http://www.youtube.com/watch?v=tDVqndXhPHk
آخرش شبیه لندنه. بازگشت ؟
آیزنمن چی دوست داره؟

ناشناس گفت...

Peter Eisenman

ناشناس گفت...

مرتضی عزیز
نوشته شما راجع به حوزه عمومی را خواندم البته ناقص بود و جراحی شده اگر کامله متن آن نوشته را دارید بفرستید
با تقدیم احترامات فائقه
www.shema.blogfa.com

ناشناس گفت...

مرتضی عزیز
نوشته شما راجع به حوزه عمومی را خواندم البته ناقص بود و جراحی شده اگر کامله متن آن نوشته را دارید بفرستید
با تقدیم احترامات فائقه
www.shema.blogfa.com