دوشنبه، شهریور ۰۹، ۱۳۸۸

Form follows ...

برای ضیافت 13
فرم و مفهوم آن در معماری معاصر

(این متن هنوز ویرایش نهایی نشده است)

بنای فوق چیست یا چه می تواند باشد؟
سرمنشا فرم معماری چه می تواند باشد یا با بازگشت به عنوان این پست فرم از چه تبعیت می کند؟ عوامل زیادی بر فرم معماری موثرند از اقلیم و عوارض طبیعی زمین گرفته تا سازه و وعملکرد و سرمایه , قوانین و استاندارهای ساخت, نرم افزارهای طراحی, عوامل فرهنگی و اسطوره ها و .. که می توانند دستمایه الهام طراحان قرار گیرند.
فرم معماری اگر چه به ظاهر از ذهن معمار است که بروز و ظهور می یابد اما ساده لوحانه است اگر دیگر عوامل بیرونی نظیر تغییرات سیاسی-اجتماعی, فرهنگی و ناپایداریهای اقتصادی و.. که از مشخصه های عصر مدرن اند, پیشرفتهای تکنولوژیک چه در زمینه سازه و مصالح و چه نرم افزارهای طراحی و بازسازی کننده فضا نادیده بگیریم.
از ظهور معماری پست مدرن از دهه 70 به بعد, حوادثی چون سقوط بازار سهام نیویورک در 1987, فروریختن دیوار برلین در 1989, واقعه 11 سپتامبر و اکنون بحران اقتصاد جهانی هر یک نشانه هایی از این دوران همراه با تردید و تغییر است که دیگر همچون دنیای شسته رفته نیاکان معماری مدرن رو به جلو و نوید دهنده ممکن است نباشد.


شاید جمله معروفی که نقطه عزیمت به دوره مدرن را نشانه گذاری کرده است نقطه شروع خوبی باشد.
فرم پیرو عملکرد است. اگر چه به ظاهر مراد این جمله روشن است اما به راستی منظور مدرنیستهایی چون سولیوان از عملکرد چه بوده است؟ آیا تمام فرمهایی که تحت این مانیفست آفریده شده اند از عملکرشان پیروی کرده اند؟ آیا این عملکرد این بناها بوده که مرهون نگرانی معماران مدرن قرار گرفته یا دغدغه های زیبایی شناسانه آنها بوده که در پوستین عملکرد صورت واقع به خود می گرفته.
در کتاب برج ایفل, بارت توضیح می دهد که چطور این دغدغه عملکری بودن یا عملکردی نمایاندن یک بنا مدافعان برج را واداشته تا برای این نشانه و سمبول تکنولوژی عصر تا بتوانند عملکردهای مضحک دست و پا کنند تا مبادا در مظان ننگ بی عملکردی قرار گیرد.
کارول ویلیس در" کتاب فرم از پول تبعیت می کند, بلند مرتبه ها و آسمانخراشهای نیویورک و شیکاگو" بر خلاف عنوان کتاب که به ظاهر بر تاثیر نقش سرمایه فرم آسمانخراشها و بلندمرتبه ها دلالت می کند, بر تفاوت فرم چنین بناهایی در دو شهر نیویورک و شیکاگو دست می گذارد و از نقش موثر محیط متفاوت این دو شهر و قوانین واستانداردهای شهری بر فرم برجها پرده بر می دارد. چیزی که ویلیس آنرا کاپیتالیسم محلی یا بومی می نامد.


پیتر بلیک در کتاب "فرم از ناکامی تبعیت می کند" به واکاوی علل شکست معماری مدرن و طبل توخالی شعارهایی نظیر فرم از عملکرد تبعیت می کند می پردازد. براستی عملکرد در یک بنا بر چه عواملی دلالت می کند؟ آیا صرف برآوردن نیازهای فیزیکی نشان از عملکرد خوب است؟ نور, تهویه , ابعاد مناسب, قیمت, استحکام و..
آیا پیروی فرم از عملکرد به این معناست که با دیدن بنا بتوانیم عملکردش را تشخیص دهیم؟ وقتی که می گوییم " این ساختمان که اصلا به یک کتابخانه نمی ماند" آیا اقرار می کنیم که عملکرد ساختمان مورد بی توجهی قرار گرفته یا در واقع اعتراف می کنیم که این کتابخانه با آنچه تا بحال به عنوان کتابخانه می شناختیم متفاوت است. پیتر آیزمن در کتاب " Re: working Eisenman " می گوید وقتی می گوییم بنایی فراعملکردی است به این معنا نیست که فاقد عملکرد است بلکه مراد آنست که فرم آن لزوما تابع عملکردش نیست.

۱۱ نظر:

محمدرضا منعام گفت...

با سلام خدمت استاد ارجمند
در اين دنياي مجازي و اين همه اسم مشابه اسم ، من و برادرم از نظر نام كوچك هم به هم نزديك است موجب اشتباه بسياري مي شود .
من برادر دكتر عليرضا منعام هستم و در حال حاضر در حال تحصيل در رشته طراحي شهري .
شما اگر مي خواهيد با ايشان مكاتبه داشته باشيد مي توانيد با اين ايميل با ايشان مكاتبه كنيد:
monam@iust.ac.ir
در ضمن خوشحال مي شويم از ديگر سايت ما يعني :
www.landscape.ir
بازديد به عمل آوريد.

ناشناس گفت...

سلام مرتضی حال کردم با مطلبت من دوست داشتم زمان بیشتری در اختیار بود و بیشتر در مورد این مساله صحبت میشد منم یه مطلب در این مورد تو سایتم گذاشتم که مثل مال تو علمی و پیشرفته نیست و خیلی با عجله نوشتم ولی حالا که مطالبتو خوندم دیدم با هم اشتراکای زیادی در این زمینه داشتند مطالبمون. وقت داشتی یه سر بزن و نظرتو بگو ممنون مهدی مطلق memarchitect.persianblog.ir

Gabriela Zambrano (from Argentina) گفت...

I can't understand the writing, but I loved the pictures! Great blog.

میم گفت...

سلام
من برای نیازمندیم به اطلاعاتی در مورد افغانستان رسیدم اینجا!نمیفهمم چرا رسیدم اینجا!شما میتونید کمکم کنید یا اشتباه رسیدم؟ خیلی به اطلاعات نیاز دارم برای نوشتن.خیلی.اگه کمکی از دستتون برمیاد .ممنون تون میشم.
littleprince_3@yahoo.com
mona.yazarloo@gmail.com
آدرس بلاگمم هست.

Morteza Mirgholami گفت...

Dear Gabriela,

Thanks. I couldn't find your blog otherwise I could explain them.

Best regards
M

میم گفت...

خیلی کمکتون برام ارزش داشت .جدا ممنونم.از هر کی تو نت کمک خواستم سکوت کرد
شما بلاکتون همینجوریه دیگه؟همش معماریه؟یکی از دوستام عشقش معماریه.خیلی دنبال معماری خوب می گشت. .مفرستمش ر وقتتون :)

میم گفت...

hehe...
چه جالب شما هم خودتون رو
M
صدا میکنین!

Unknown گفت...

سلام وخیلی وقته وبلاگ شما می خونم و از استرالیا تا الان و خوشحال که یک فکر کنم همشهری ( مشهد؟) انقدر پر محتوا در زمینه معماری و به خصوص طراحی شهری می نویسد . حتما از پیشینه طراحی عکس فوق و شباهت زیاد این اثر با طراحی برون مرزی مشاور پل شیر در اردن( منامه) آگاهید . نقطه نظرات طراحی زمینه در این ساختمان به نقل از مشاور طرح جالب است به خصوص نظاره بر این ساختمان از ارتفاعات مشرف به این ساختمان و قرار گیری این ساختتمان در زیمنه شهری مشهد و خیلی علاقه مندم در زمینه معماری زمینه و به خصوص این دو اثر پلشیر نیز مطلبی را بنویسید

مريم گفت...

با عرض سلام خدمت شما
بدين وسيله از شما براي شركت در چهاردهمين ضيافت وبلاگ نويسان معماري ايران دعوت به عمل مي آيد.

موضوعات پيشنهادي عبارتند از:
-معماري خلاق
-كودك و معماري
-هويت در معماري مدرن
-جايگاه حريم در معماري معاصر
-روابط متقابل فضا و زمان در معماري

ضمن قدردانی از همراهی شما ، خواهشمند است در نظرسنجی جهت انتخاب موضوع شرکت به عمل آورده و گرما بخش اين ضيافت باشید.(مهلت شركت در نظر سنجي تا 27شهريور ماه مي باشد.)
وبلاگ معماري ايران-مريم

www.maryart.ir
www.maryart.blogfa.com
info@maryart.ir

ناشناس گفت...

سلام مرتضی یه سوال معماری دارم : چه دلیلی برای دوباره نساختن آثار معماری هست ؟ قبح آن در چیست ؟ فارغ از مفهوم هویت و همگونی طرح با بستر ، چه دلیل قانع کننده ای هست ؟ اگر آب و هوا و ابعاد زمین اجازه داد چرا کارفرما حق ندارد خانه آبشار یا آتریوم را برای خودش بسازد؟ خارج از بحث کپی رایت. چرا نباید تکرار کرد؟ چرا باید از نو طراحی کرد؟
مهدی مطلق
memarchitect.persianblog.ir

مريم گفت...

با سلام و تشكر از همراهي شما

بر اساس نظر سنجي انجام شده موضوع چهاردهمين ضيافت وبلاگ نويسان معماري ايران "ارتباط متقابل فضا و زمان در معماري- Relationship between space and time in Architecture" تعيين گرديد.توضيحات كاملتر راجع به نتيجه نظر سنجي و اعلام موضوع نهايي ضيافت در وب معماري ايران ارائه شده است.

طبق برنامه ضيافت تاريخ ارسال آثار از 5 مهر ماه تا 15 آبان ماه 88 مي باشد.

با همراهي خود گرما بخش جمع معمارانه اين ضيافت باشيد.

منتظر حضور شما هستيم.

وب معماري ايران-مريم

info@maryart.ir

www.maryart.ir

www.maryart.blogfa.ir