پنجشنبه، دی ۱۴، ۱۳۸۵

رنزو پیانو در سیدنی

ش













هفته پیش قبل از سال نو این شانس رو پیدا کردم که با فرناز بریم سیدنی پیش یکی از دوستان. سیدنی در مقایسه با ملبورن که پایتخت فرهنگی استرالیا محسوب می شه یک شهر اقتصادی است با وسعتی به مراتب بیشتر و آهنگ تند تری از زندگی روز مره شهری.

بندر سیدنی به عنوان نقطه عطف شهر , جایی که دو نشانه شهری با شهرت جهانی در مقابل هم قرار می گیرند جایی است که سرزندگی و هیاهوی شهری به وضوح به چشم می خورد.

اپرای سیدنی و پل طراحی شده توسط سر رالف فریمن ( 1932-1926) که زینت بخش اکثر کارت پستالها ست. بنای مهم دیگه ای که شانس دیدنش رو پیدا کردم برج مسکونی-تجاری معروف به
Aurora Place بود که توسط رنزو پیانو در سال 2000 همزمان با بازیهای المپیک طراحی شد . برای اینکه عملکرد دوگانه این برج اختلالی در رفت و آمدها و برخورد کاربران بوجود نیاورد , پیانو فضایی پلازا مانند و سرپوشیده را در نقطه ورودی برج طرح کرد که محل مناسبی را برای رفع خستگی کارمندان و حتی عابرین فراهم می کند . این فضا ضمن هرد کردن مقیاس بنا به آن شخصیتی دعوت کننده تر و دوستانه تر نیز می بخشد. سنگ دو قلوی عظیمی که کنجکاوی عابرینی مثل من را به خود فرا می خواند گواه این مدعاست !

برج اداری 44 طبقه و برج مسکونی 17 طبقه ارتفاع دارد. تضاد سطوح صلب آجری قرمز رنگ و سطوح شفاف و منحنی شکل شیشه ای ضمن اینکه ترکیبی منحصر به فرد در میان سایر برجهای اطراف ایجاد کرده ساختمان را ملموس تر و مقیاس مردم وار تری به ان می بخشد علاوه بر اینکه به نور طبیعی اجازه می دهد تا به عمق فضا ها نفوذ کند.

برای محاسبه تاثیر باد بر ساختمان نیز از ساخت مدلهای مختلف و محاسبات کامپیوتری کمک گرفته شد. با این حال باید اعتراف کنم که ساختمان در میان سایر برجها کمرنگ تر از زمانی که در مدل زیبایی ازکل مرکز تجاری سیدنی (CBD) و بنای اپرای سیدنی خود نمایی می کرد , به نظر می رسید.


هیچ نظری موجود نیست: