یکشنبه، فروردین ۲۶، ۱۳۸۶

!بناهاي تهران از معماري ايراني- اسلامي الگو‌ مي‌گيرند

از ابتداي سال 86 دستورالعمل اسناد هدايت و كنترل ساختمان‌هاي واجد اهميت در طراحي و برنامه‌ريزي‌هاي شهرسازي اعمال خواهد شد.
بقیه اش را اینجا بخوانید
وقتی اصولا موضوعاتی نظیر سیمای شهری یا نماهای شهری میراث شهرهای غربی (اروپایی-آمریکایی) است که با ایده شهر اسلامی (با هر عنوان توافقی دیگر- دینی -ایرانی....) به مثابه مجموعه ای از درونها-تهی ها چندان خوانایی ندارند تسری آنها به شهری مثل تهران (شهری مدرن ولی ابتر) ماحصل جالبی خواهد داشت.
البته این موضوع نیاز به بحث و تبادل نظر بیشتری دارد. سر فرصت به بسط این مطلب می پردازم ولی شما نیز از ابراز نظراتتان دریغ نکنید.
جالب اینکه برخورد با شهر هنوز مثل شهر گذشته به مثابه مجموعه ای از تک بناهای معماری است یعنی این اجزا اند که کل را شکل می دهند نه بر عکس.
آنطور که سنت ما ایرانی ها شده منظورم نق زدن نیست یا ایراد گرفتن از طرحهایی نظیر این چون به هر حال باید از یک جا شروع کرد بلکه بیشتر منظورم استفاده ظرافت مندانه تر از عناوین و مفاهیمی است که اگر چه هنوز در حوزه نظری از بلا تکلیفی و ابهام رنج می برند (معماری ایرانی-اسلامی) َ‌وارد حوزه عملی شده اند.امیدوارم نتیجه این حرکت به یک شیداگونگی نسبت به معماری ایرانی-اسلامی و نوعی پست مدرنیزم دولتی ختم نشود.(مثل آنچه درطراحی مصلی اتفاق افتاد)

۲ نظر:

ناشناس گفت...

ba salam. ex me. englisim enghadi khoob nist ke betoonam manzooram ro khoob beresoonam.
albate ma bache mache ha koochiktar az uni hastim ke betoonim ezhare nazar konim...
man ensham khoob nist bara hamin hameye harfamo to 2-3 jomle migam
1- mage gheiraz ine ke hameye makatebe memari az tarafe montaghedin esm gozari shodan?
2- mage memaran post modern badaz in ke modern ro shenakhtand chikar kardan?
gheiraz in bood ke az technology sakht estefade kardan?
3- ki midoone waghti to masjede shah az kashi haft rang estefade shod be memaresh fosh nemidadan ke howiate memari eslami ro az bein borde?
4- ...
dirooz gozasht...
fekri be hale saman dehi shahr hamoon bokonim . bejaye howiate ghos o menare beheshoon khiaboon o kooche bedim...
ghabool konim ke to kooche hamoon mashin raft o amad mikone...
ghabool konim ke baraye zendegi dar shahr be fazaye sabz niaz darim na be menare...
just it
siamand panahi

ناشناس گفت...

سلام
من از دانشجويان سابق معماري دانشكاه هنر تبريزهستم؛ احتمالا شما من رو نميشناسيد. از آتجاييكه در تلاش براي گرفتن پذيرش در يكي از دانشگاهاي استراليا هستم وبلاگ شما از طريق يكي از دوستان به من معرفي شد. خوشحال ميشم اگه بتونم از راهنماييهاي شما در اين زمينه بهره مند شم.
ايميل من: zi_arch78@yahoo.com

با احترام

مرضيه