سه‌شنبه، اردیبهشت ۱۱، ۱۳۸۶

غریبه آشنا


اصطلاح غریبه آشنا یا

" familiar stranger

را استنلی میلگرام کلید زده است و منظور وی افرادی است که اگر چه ممکن است به طور مکرر در زندگی روزمره مان با آنها برخورد داشته باشیم اما اطلاعات چندانی از اسم و رسم شان نداریم.

این در واقع از دستاوردهای شهرنشینی است که به دلیل افزایش جمعیت و سرعت زندگی روزمره افراد در طول روز آماج برخوردهای آنی و زودگذر روزمره قرار میگیرند و در نتیجه به قول "زیمل" جامعه شناس آلمانی , انسان شهرنشین را وادار می کنند تا بین حوزه شخصی و دنیای بیرونی جاری در اطرافش یک دیوار نامرئی بسازد تا جلوی این اشباع اطلاعاتی را بگیرد. با این وجود برخی روابط زودگذر و سطحی زندگی شهری را بر روابط عمیق تر و دوستانه تر زندگی روستایی یا محلات قدیمی ترجیح می دهند چرا که امکان انتخاب بیشتری را برای فرد فراهم می آورند.

غریبه آشنا نیز از دستاوردهای زندگی شهری است چون با اینکه آهنگ زندگی روزمره ممکن است ما را به طور مداوم با افراد خاصی مثل پیرمرد دستفروش , متکدّی , هنرمند خیابانی و ... مواجه کند هیچ التزامی را برای ارتباط نزدیک و دوستانه با آنها بر ما تحمیل نمی کند.

اهمیت روابط و برخوردهای این چنینی کمتر از روابط درجه اول یعنی ارتباط با اعضای خانواده , فامیل یا دوستان نزدیک نیست. چه بسا افرادی عمیق ترین و خصوصی ترین مسائل زندگی شان را که قادر نیستند با افراد نزدیک اطرافشان در میان بگذارند با یک غریبه راحت تر بیان کنند.

۲ نظر:

FARAZ گفت...

"Ashena" with who? and garibeh ba ki??

ناشناس گفت...

ضمن تشكر از مطالب شما در راستاي اعتلاي متون اينترنتي شهرسازي،لينك شما در وبلاگ لينكستان وبلاگها و سايتهاي شهرسازي ايران به ثبت رسيد. اميد است بتوانيد آنچه را كه آموخته ايد با يكديگر و براي يكديگر به تسهيم بگذاريد و من هم . باشد تا سپيده دمي نو با خورشيدي دوباره گرم و سرخ.