سه‌شنبه، آذر ۲۶، ۱۳۸۷

هجمونی بازار آزاد و راه نقد آن

Steve Whitford از اساتید معماری و طراحی شهری دانشکده مان در سمیناری به موضوع نقد بازار آزاد Free market اشاره کرد و اینکه چطور این موضوع می تواند به یک چالش تبدیل شود. نقد بازار آزاد کار آسانی نیست چون این پدیده قابلیت آن را دارد که نقد خودش را نیز به شکل کالا بسته بندی کرده و به شما بفروشد. نمونه اش همین عناوین مرسومی که امروزه نقل محافل و سمینارهای معماری و شهری است: معماری سبز , معماری و طراحی شهری پایدار, ...
امروزه شرکتهای تولید کننده مصالح به اصطلاح environmentally-friendly و سبز بر سر فروش تولیداتشان با هم به رقابت می پردازند تا با استفاده از احساس مسئولیتی که دوستداران محیط نسبت به پیامدهای ساخت و ساز دارند به فروش و مصرف هر چه بیشتر محصولاتشان نائل آیند.
راه مقابله با این خطر چیست؟ به نظر استیو یک راه استفاده از irony است. موضوع رساله استیو
the use of dialectic imagery and irony in the production of a critical architecture
است. توضیح و تفسیر irony را به پست بعدی موکول می کنم اما یک نمونه این بحث نقد و کالابودگی و ..هفته پیش اتفاق افتاد. وقتی شنیدم خبرنگار عراقی با لنگه کفش از بوش ملعون استقبال کرده است آنچه برای من جالب بود حواشی این موضوع نبود. سوالی بود که یکی از خوانندگان خبر مطرح کرده بود. کی این کفشها قرار است در ای بی e-bay به فروش برسند! کلا این موضوع برای خودش irony است.

۴ نظر:

sajjad گفت...

salam doktor mirgholami khub hastin man sajjad nazi hastam nemidoonam shayadam yadetoon nemyad memari elmosanat 76
kheyli weblog khubi darin rast i az keyvan tavakolipanah che khabar mibininesh ya az ham durin rasti manam ye weblog memari daram linke shoma ro ham zadam mishe linke manam bezarin mamnoon misham
http://sajjadnazi.blogfa.com/
email:s_nazi1358@yahoo.com

ناشناس گفت...

محفل آریایی تان طلایی،
دلهایتان دریایی،
شادیهاتان یلدایی،
مبارک باد این شب اهورایی

ناشناس گفت...

salam.matlabe khubi dar morede hamlonaghl didam azatun.aghaye doktor man ruye mozoe mozalate terafiki tehran az didgahe tarahi shahri va memari kar mikonam.mamnum misham agar etelaati dar in zamineh darid dar ekhtiare man ham begzarid.
http://modaresurbandesign.blogfa.com/

ناشناس گفت...

salam.tuye weblogam adresam bud.baz baratun mizaram agar nashod be adrese dovom befrestid.mamnoonam az lotfetun.tnx
khademi957@yahoo.com
m_kh_architect@yahoo.com