سه‌شنبه، بهمن ۱۶، ۱۳۸۶

ضبافت چهارم معماری از امروز تا 7 اسفند -موضوع خیابان


دوستی ناشناس از من پرسیده چرا خوانندگان را به حوزه های که مورد علاقه خودم است یعنی شهر و فضاهای عمومی و نقش معماری در این میان نمی برم و با پرسش از این موضوعات ذهن ها را تلنگری نمی زنم. راستش یک دلیل شاید این باشد که این ضیافت ها برای خود من هم بهانه ایست که به حوزه های دیگر سرک بکشم و مجبور شوم چند ورق کتاب اضافی ورق بزنم یا به پرسه زنی به دنبال موضوعات جدید در اینترنت بپردازم. بعلاوه نگرانیم این بود که نکند حوزه های نامتداول هنوز جایگاه در خوری در بحثهای داغ و مورد علاقه جامعه وبلاگی نظیر کانسپث , سبک , ایده , خلاقیت , فرم , دیکانستراکشن , ... پیدا نکرده باشند. گفتمان معماری , اگر بپذیریم که در جامعه وبلاگی ما در حال نزج گرفتن است هنوز با پاره ای واژه ها نا مانوس است. چرا که این واژه ها هنوز در زبان رایج و رسمی معماری به خصوص به دلیل ضعف ارتباطات میان رشته ای جایگاهی پیدا نکرده اند.

خیلی چیزهاست که ما آنقدر با حضورشان مانوس شده ایم که برایمان به موضوعاتی بدیهی در آمده اند. تنها زمانی می توانیم به یگانه بود نشان پی ببریم که خود را از این زمینه جدا کرده و از حوضچه آب به بیرون بجهیم. همچون نیوتن که سیبی را دید که با همه سیب های آن روز متفاوت بود. یادم است در دوره راهنمایی وقتی یکی از بچه های کلاسمان که به پرسیدن سوالات ساده لوحانه شهرت داشت از معلم پرسید کوهها چطور رشد می کنند همگی دل ریسه رفتیم. بعدها فهمیدیم که این ما بودیم که باید به جهالتمان می خندیدیم چون کوهها واقعاً رشد می کنند.

به هر حال با توجه به 25 نظر دریافتی 12 نفر به موضوع خیابان , 10 نفر به موضوع معماری و جهانی شدن , 3 نفر یه موضوع سبک و مد و 1 نفر نیز به معماری و سینما رای داده اند. (دو نفر به دو وموضوع رای داده و یک نفر هم ممتنع )
بنابراین موضوع ضیافت چهارم خیابان خواهد بود.

خیابان شاید یکی از پیش پا افتاده ترین فضاهای شهری باشد که همه روزه ساعات زیادی از زندگیمان را در آن می گذرانیم. فضایی که فصل مشترک حوزه های مختلفی است: معماری , طراحی شهری و یا آنچه امروز به عنوان مطالعات مناظر فرهنگی (1Cultural Landscape) شناخته شده است.

خیابان جایی است که در آن قدم می زنیم. منتظر می شویم. پرسه زنی می کنیم. دلتنگی هایمان را در آن فرو می ریزیم. عاشق می شویم. دوستانمان را می بینیم. شورش می کنیم یا در جشنی عمومی شرکت می کنیم تا تجربه ای مشترک را با دیگر همشهریان قسمت کنیم. جایی برای خرید و فروش. برای گدایی. برای گم شدن و پیدا شدن. خیابان گاه پسوندی می شود ننگین و گاه با نامهایی مقدس عجین می شود. خیابان های ما -از چهار باغ دیروز گرفته تا ولی عصر امروز-را مشکل بتوان بدون درختهای چنار و جوب های آب شان تصور کرد.

خیابان زمانی تمجید شده و گاه تقبیح. جاکوبز می گوید به یک شهر فکر کنید و چه چیز به ذهن تان می آید ؟ خیابانهایش و کوربوزیه می گوید خیابانها را خراب کنید و جای آنها بزرگراه بسازید.
نام برخی خیابانها دنیایی از مفاهیم را یدک می کشند: انقلاب , جردن.... خیابان از دید برنامه ریز ترافیک یک شریان سواره- وگاه پیاده است. از دید فیلسوفی چون والتر بنیامین لابراتواری برای درک مدرنیسم و برای بودلر شاعر, الهام بخش شعرهایش در ستایش زندگی مدرن.

رفتارها و ادراک امروزین ما از این منظر شهری-فرهنگی حاصل تعامل فرهنگ به ارث رسیده از گذشته ما از یکسو و فرهنگ مدرن امروز از سوی دیگر است.اما سابقه این فضا در شهرهای مان به کی بر می گردد؟ چرا اصولا شهرها به خیابان نیاز دارند. فرق کوچه , گذر و خیابان چیست؟ خیابان جایی است برای خرید مثل بازارهای گذشته مان. اما بین این دو نوع خرید چه تفاوتی است؟ در خیابان امروز مامور داریم و در گذرهای دیروز گزمه و محتسب. چه چیزهایی ویژگی خیابانهای امروز در شهرهای ما را می سازند و ما معماران تا چه میزان خیابان را در طرحهای مان لحاظ می کنیم. آیا معماری ما باید یک تابلوی خیابانی باشد یا می تواند نقشی فراتر از این نیز ایفا کند؟ یعنی چیزی فراتر از یک پوسته یا نمای شهری. جای چه چیزهایی در خیابانهای امروز شهرهای مان به عنوان نوعی اقلیم حضور ایرانی خالی است؟

دوستان می توانند نوشته های شان را در غالب خوانشی نو از خیابان به عنوان فضایی جمعی , منظری شهری و فضایی برای گردش و خرید و تعامل تا 3 هفته آینده یعنی تا هفتم اسفند در وبلاگ شان قرار دهند. منتظر حضور گرمتان در ضیافت 4 هستم و برای آمدن تان روز شماری می کنم.
انعکاس خبر ضیافتهای معماری را در رادیو زمانه اینجا ببینید.

و میهمانان عزیز رفته رفته از راه می رسند. گوش می سپاریم به نظراتشان:

1-اخبار معماری- سیاوش کرباسی: فرش سیاه و سفید

2-نقد شهر- هومن فروغمند اعرابی: تبیین لزوم تدوین پایگاه نظری برای تحلیل خیابان در ایران

3-معمارانه-علیرضا خوارزمی نژاد: کمی از خیابان ...

4-S a m e O l d F e a r s - علی رضا تغابنی: پابِرنده در خفنات خیابان
5-My green box -محمد خبازی : خیابان و پایداری اجتماعی
7- red balloon & running man-سینا مصداقی: خیابان و روح مکان
8- شارستان -سعید ابراهیم آبادی : خیابان - 1
9-بختیار لطفی: فرمان سوم!

1- برای اطلاعات بیشتر نگاه کنید به کتاب The interpretation of ordinary landscapes , Oxford University Press (1979) و نوشته های
J.B Jackson
Norberg Schulz
Edward Relph
Helen Armstrong
.......................

۱۸ نظر:

ناشناس گفت...

مرتضی گرامی. سلام. موضوع بسیار هوشمندانه ای انتخاب کردید. امیدوارم بتوانم در این فرصت کوتاه، یادداشتی در این مورد بنویسم. شاد باشید. ایمان رئیسی

ناشناس گفت...

موضوع قشنگی انتخاب شد برای این ضیافت، به نظرم میشه خیلی حرفهای تازه برای این سوژه نوشت، اگر فرصتی باشه، خیلی دوست دارم برای این موضوع بنویسم

نگار نصیری

ناشناس گفت...

با دورود بر مرتضی میرغلامی
فرش سیاه و سفید - عنوانی است برای شرکت در این میهمانی مجازی
Link to the post :
http://architecturenews.mihanblog.com/post-200.aspx
با سپاس از شما

ناشناس گفت...

خوشحالم که این حرکت ادامه دار شده
متاسفانه 2 ضیافت قبلی رو از دست دادم
سعی میکنم این یکی رو از دست ندم

موفق باشی

ناشناس گفت...

با سلام با مطلبی در مورد خیابان به ضبافت شرکت کردم

http://www.persianblog.ir/posts/?weblog=shahrvand63.persianblog.ir&postid=7643745

ناشناس گفت...

با سلام. امروز بالاخره موفق به نوشتن کامنت شدیم. امیدواریم ضیافت پرباری را به میزبانی شما دوست عزیز داشته
باشیم. موضوع جالبی را انتخاب نمودید.

ناشناس گفت...

hi " Morteza mirgholami "
CLUE
1. go to your blog settings , then select comments
point the Hide for comments.as you know that will not delet your comments up to now ( just hidden them).
2. after these go to your haloscan account. choose install
point blogger or blogspot old version don't point display track backanddispaly rating star , click NEXT;
copy step1 and paste it somewhere between (head) and (/head) on your template HTML

then copy step 2 and paste it some where on the body and blog posts HTML before the available comments link there (don't delet blogger comment link).

---------------
and save changes.
then life will be more beautiful for your readers.
---------------
thanks for your attention
with regards.

ناشناس گفت...

دق الباب with same old fears

Saeed Ebrahimabadi گفت...

Hi, Do you now books or other resources about neighborhood unites (modern era)? original ideas and concept..new trends? I know some but need more. Thanks

Saeed Ebrahimabadi گفت...

Hi Morteza, sorry I have two mistypes in my comment/question (now/know, unites/units).

ناشناس گفت...

مرتضی عزیز سلام
ممنون از دعوت و میزبانی ضیافت چهارم معماری
مطلبی رو با لینک زیر نوشتم... موفق باشی
http://mygreenbox.blogspot.com/2008/02/blog-post_400.html

ناشناس گفت...

سلام
مطلبی در این باب نوشتم
کورش .

sm3074 گفت...

here u go!
http://red-balloon.blogspot.com/2008/02/blog-post_16.html

cheers,
sina

Saeed Ebrahimabadi گفت...

سلام، پستی درباره ی خیابان نوشته ام

ناشناس گفت...

سلام
من هم مطلبي در اين خصوص نوشتم.

ناشناس گفت...

به نظر میاد این ضیافت یه کم ساکت و بی سر و صدا شده ، نه؟

Morteza Mirgholami گفت...

نه

ناشناس گفت...

سلام دوست عزیز و خسته نباشید
با کمی تأخیر مطلبی را مرتبط با موضوع خیابان منتشر نمودم.
مجید بدر